RIO Telematic
20.10.2018

Aktualizovány fotogalerie
11.10.2018

Přehled výrobních řad MAN
24.7.2015

MAN TGM – univerzál pro těžké náklady

Je etalonem středně těžké trakční dopravy. S hmotností 13 až 26 tun a prvotřídním užitečným zatížením je MAN TGM hospodárným řešením přepravy ve stavebnictví.

S motory v provedení Euro 6 s výkonem od 184 kW (250 HP) do 250 kW (340 HP) a konfigurací náprav od 4×4 až po 6×4 nový MAN TGM přináší na silnice a na stavbu vysoké užitečné zatížení a efektivní dopravní výkony. Nabídku kabin doplňuje kompletně přepracovaná dvojitá kabina. Kromě dvojité kabiny jsou k dispozici kabiny C a L. ( Fotogalerie)


 

Silný

Existuje mnoho detailů, díky kterým se MAN TGM pozitivně odrazí ve vašem rozpočtu. V první řadě je to příznivý průběh točivého momentu moderních motorů v provedení Euro 6 se vstřikováním Common Rail, s recirkulací spalin a filtrem částic vznětového motoru. Tyto motory umožňují mimořádně hospodárný způsob jízdy bez nutnosti častého řazení a na základě vzájemně odladěných technických opatření dosahují vynikající spotřeby. Rovněž rámová konstrukce se stará o maximální hospodárnost, neboť je maximálně stabilní s dostatečnou nosností a současně velmi lehká.

Vysoké užitečné zatížení

I když MAN TGM váží méně, přesto můžete naložit více. 18tunový automobil řady TGM má mimořádně nízkou pohotovostní hmotnost a současně ve své třídě špičkové užitečné zatížení. V náročné trakční dopravě jsou na prvním místě vždy nákladní automobily s hmotností 13 a 18 tun, protože díky pohonu všech kol a vzduchovému odpružení zadní nápravy se dostanou téměř všude. Pokud požadujete sílu a vytrvalost, můžete použít automobily řady TGM s hmotností 22 a 26 tun.

Vhodný pro různé nástavby

MAN TGM má charakter, který prokazuje především vhodností pro různé nástavby. Disponuje promyšlenou rámovou koncepcí s rovnou horní hranou rámu a praktickým rozmístěním otvorů. Je tak mimořádně snadné rychle a za příznivou cenu namontovat na rám různé nástavby, aniž by bylo nutné do rámu vrtat otvory, a negativně tak ovlivnit antikorozní ochranu. A díky systému MAN Tronic (elektronická struktura založená na technologii sběrnice CAN-Bus), příp. rozhraní pro externí výměnu dat (KSM), je MAN TGM skvěle vybaven pro rozsáhlé funkce vozidla a nástaveb.

Univerzální

Řada TGM je všestranně použitelná ve stavebnictví: jako obratný třístranný sklápěč či sklápěč s hydraulickou rukou, nebo kontejnerové vozidlo, jako sólové vozidlo na stavbu nebo domíchávač. MAN TGM je dokonale univerzálním vozidlem pro nejrůznější požadavky.


Common Rail pro všechny

Osvědčené motory, technicky vyspělé součásti a vzájemně dokonale odladěné technologie: Takový je recept společnosti MAN na emisní normu Euro 6. Nejdůležitějším prvkem jsou výkonné šestiválcové motory. Aby mohly být dosaženy mimořádně nízké emisní hodnoty, používá společnost MAN klíčové technologie, jako jsou CommonRail, recirkulace spalin (AGR), selektivní katalytická redukce (SCR) a filtr částic vznětového motoru (DPF/CRT). Výsledek: Motory MAN v provedení Euro 6 jsou novým etalonem v oblasti nízké spotřeby paliva a mají velmi nízkou spotřebu AdBlue®. Tlumič výfuku s integrovaným filtračním systémem CRT a katalyzátorem SCR díky své kompaktní konstrukci poskytuje dostatek volného místa pro montáž různých nástaveb na boku rámu. Pro jeřáby s opěrnými patkami je k dispozici jiná poloha tlumiče výfuku poskytující dostatek volného prostoru. Aby nedocházelo k víření prachu při použití mimo zpevněné silnice, je pro všechny stavební řady k dispozici provedení s výfukovým potrubím vyvedeným nahoru.

Výkon šesti válců

Dynamický průběh točivého momentu moderních motorů v provedení Euro 6 se vstřikováním Common Rail umožňuje nezávisle na zvoleném motoru hospodárný způsob jízdy bez nutnosti neustálého řazení. Typ TGM pohánějí šestiválcové motory s výkonem od 184 kW (250 HP) do 250 kW (340 HP). Suverénní tažná síla v každém rozsahu otáček.

Motorizace Zdvihový objem
Nový MAN D0836 6,9 l
184 kW (250 HP), 1050 Nm  
213 kW (290 HP), 1150 Nm  
235 kW (320 HP), 1250 Nm  

Vyzkoušená technologie s maximální spolehlivostí.

Od 1. ledna 2014 platí v Evropě pro všechny nově schválené nákladní automobily emisní norma Euro 6. Při plnění náročných požadavků této normy vložila společnost MAN veškeré umění inženýrů do vývoje motorů v provedení Euro 6. Společnost MAN už léta úspěšně sériově nasazuje klíčové technologie, jako jsou Common Rail, recirkulace spalin (AGR), selektivní katalytická redukce a filtr částic vznětového motoru (DPF/CRT). Při plnění požadavků normy Euro 6 se spojily a vzájemně optimalizovaly technicky vyspělé technologie. Výsledkem je, že motory MAN patří i v provedení Euro 6 mezi agregáty s nejnižší spotřebou.

Převodovka – jak se „řadí“ efektivita

Právě na cestách se hodí efektivita nenáročných motorů se vstřikováním Common Rail a převodovka MAN TipMatic®. Hnací ústrojí, které produkuje méně emisí, a tím šetří životní prostředí.

MAN TipMatic®

Přeřaďte na vyšší efektivitu: MAN TipMatic® – i s terénním režimem
Efektivita je dobrým argumentem pro automatizovanou převodovku MAN TipMatic®. Převodovka pracuje plně automaticky nebo se ovládá ručně pákou na volantu. Pozornost řidiče není odváděna od řízení a ten se může soustředit na dění na silnici. MAN TipMatic® je k dispozici i v terénním režimu Offroad.

Pokud je zapnutá motorová brzda, převodovka samočinně zařadí optimální rychlostní stupeň a tím je k dispozici maximální brzdná síla, což je jednoznačným přínosem bezpečnosti. Kromě toho převodovka MAN TipMatic® snižuje spotřebu paliva a šetří hnací ústrojí.

Ke snížení zatížení řidiče přispívá integrovaný asistent rozjezdu MAN EasyStart, který po uvolnění brzdového pedálu automaticky udržuje plný brzdový tlak tak dlouho, než řidič stiskne plynový pedál. Alternativně je k dispozici devítistupňová manuální převodovka nebo dvanáctistupňová automatická převodovka.

Offroad bez hranic – výhody:

  • Optimální trakce pohonu 4x4 zajišťuje vysokou jízdní stabilitu a bezpečnost na kluzkých silnicích a v obtížném terénu.
  • Rozvodovka se 2 převody umožňující zvýšit trakci pohonu všech kol: silniční a terénní převod
  • Elektronická rozvodovka a řízené uzávěrky (VSM) pro optimální způsob jízdy v terénu
  • MAN TipMatic® Offroad s optimální strategií řazení pro použití v terénu
  • MAN EasyStart pro jednoduché a bezpečné rozjíždění ve stoupáních

Podvozek

Potřebujete nejvyšší jízdní komfort a maximální ochranu nákladu? Umožní vám to volitelné vzduchové odpružení s elektronickým regulačním systémem ECAS. Pokud chcete přesně nastavit výšku rámu, podvozek může být snížen o 90 mm anebo zvýšen o 190 mm. 15tunový nákladní automobil MAN TGM je například vybaven mimořádně ekonomickými 19,5" pneumatikami. Celkovou hmotnost nákladního automobilu lze snížit na 11,99 tuny, a v Německu tak nemusíte platit mýto.

Podvozek TGM

Maximální stabilita, minimální hmotnost

Rámová konstrukce nákladního automobilu MAN TGM je navržena na maximální stabilitu a nosnost, přitom je extrémně lehká. Promyšlená rámová koncepce s rovnou horní hranou umožňuje mimořádně snadnou a rychlou montáž různých nástaveb za příznivou cenu, aniž by bylo nutné do rámu vrtat otvory, a negativně tak ovlivnit antikorozní ochranu. A díky systému MAN Tronic (osvědčená elektronická struktura založená na technologii sběrnice CAN-Bus), příp. rozhraní pro externí výměnu dat (KSM), je cesta otevřená pro rozsáhlé funkce vozidla a nástaveb.

Co nevyhovuje, to se přizpůsobí

Aby bylo možné pro každou délku nástavby připravit vhodnou délku rámu, vyvinula společnost MAN pro typ TGM chytré řešení: variabilní zadní část rámu. Díky hustě rozmístěným otvorům lze bez nutnosti vrtání přizpůsobit převis rámu nástavbě. Koncový příčný nosník je přišroubovaný, přesunutí je proto velmi jednoduché.

Kabina LX

Vysoká kabina LX je náročně vybavena, nabízí velké lůžko a umožňuje pohodlný nástup. Druhé horní lůžko nebo multifunkční odkládací plocha jsou k dispozici na přání.



 

Výhody pro řidiče:

  • Nízká nástupní výška
  • Vnitřní výška před sedadlem spolujezdce umožňuje stání
  • Dostatečné odkládací prostory pro zavazadla a potraviny
  • Široký výhled a přehledné uspořádání pracoviště řidiče
  • Pohodlná lůžka pro příležitostné jízdy se dvěma řidiči

Výhody pro podnikatele:

  • Nízká vlastní hmotnost zvyšující užitečné zatížení
  • Příznivý odpor vzduchu (a tím i spotřeba paliva) díky užší čelní ploše a flexibilní použití díky odpovídajícím návěsům
  • Flexibilní použití
  • Pracovní komfort
  • Obytný komfort

 

Více vně – více uvnitř

Vně na vás čeká zlepšená aerodynamika a příjemný vzhled, uvnitř přijdou řidiči vhod kvalitní sedadla a propracovaná ergonomie. Osvědčená kabina pro dálkovou přepravu přesvědčí velkým pohodlím a pohodlnou dvoustupňovou nástupní výškou.

 

Kabina vybavená velkým lůžkem a četnými variantami odkládacích možností je předurčena pro použití na delších trasách. Pro příležitostné jízdy se spolujezdcem je integrované druhé lůžko.

Okno za sloupkem B umožňuje dennímu světlu vstoupit do interiéru a zlepšuje zorný úhel doleva dozadu.

 

Více ergonomie a stylu

Neoslňující kontrolky jsou dobře viditelné, ovládací prvky jsou logicky uspořádány a snadno dostupné. Vše nejdůležitější máte po ruce díky sériovému multifunkčnímu volantu. Aniž byste museli pouštět volant, můžete vyvolat informace o vozidle, přijmout příchozí hovory a změnit nastavení rádia. Kabina LX je zvlášť vhodná na stavbu, pro cisternová a silážní vozidla, ale také pro přepravu zmrazených potravin, nápojů a stavebních materiálů.

Nastupte a usedněte:

  • Stylové prostředí, kvalitní materiály
  • Ergonomická kabina řidiče s neoslňujícími přístroji a multifunkční volant
  • Centrální přístroj s displejem LCD a intuitivním procházením nabídky
  • Sedadla s tvarem přizpůsobeným tvaru těla a s individuálními možnostmi nastavení
  • Automatická klimatizace udržující dokonalou teplotu v interiéru
  • Na přání nezávislé topení

Kabina L

Přední část vozidla nákladních automobilů MAN TGL/TGM se více podobá designu těžké řady MAN TGX/TGS a je aerodynamicky optimalizovaná. Kabina L vás přesvědčí velkým pohodlím a nízkou nástupní výškou. Kabina L je vybavená velkou plnohodnotnou postelí a množstvím odkládacích přihrádek. Na přání je k dispozici multifunkční odkládací přihrádka.



 

Výhody pro řidiče:

  • Nízká nástupní výška vhodná pro časté
  • nastupování a vystupování
  • Pohodlný průchod na stranu spolujezdce
  • Široký výhled a přehledné uspořádání
  • pracoviště řidiče
  • Optimální manipulace za stísněných podmínek
  • díky malé vnější šířce (2 240 mm)
  • Vybavení s velkou hodnotou
  • Optimální ergonomie pro pracovní nasazení
  • Pohodlná postel pro pauzu a odpočinek
  • Úložné prostory pro zavazadla a proviant

Výhody pro podnikatele:

  • Nízká vlastní hmotnost, díky tomu vyšší
  • užitečné zatížení
  • Nízký odpor vzduchu kvůli malé
  • čelní ploše (nízká spotřeba paliva)
  • Flexibilní použití
  • Dobré možnosti přestavby (chladicí agregát)
  • Možnost pohodlného přenocování
  • v kabině při vícedenních cestách
  • Pracovní komfort
  • Obytný komfort

 

Více vně – více uvnitř

Vně na vás čeká zlepšená aerodynamika a příjemný design, uvnitř přijdou řidiči vhod kvalitní sedadla a propracovaná ergonomie. Osvědčená kabina pro distribuční dopravu přesvědčí velkým pohodlím a příznivou dvoustupňovou nástupní výškou. Vybavena velkým lůžkem a četnými variantami odkládacích možností je předurčena pro použití na středních trasách.

750 mm široké komfortní lůžko za sedadly nabízí spoustu místa, konstrukce byla vybavena novým, lehčím hliníkovým rámem s lamelovým roštem a certifikovanou matrací ze sedm centimetrů silné sedmivrstvé studené pěny. Úzké okno za sloupkem B umožňuje dennímu světlu vstoupit do interiéru a umožňuje při zajíždění v ostrých úhlech zlepšit zorný úhel doleva dozadu.

 

Více ergonomie a stylu

Neoslňující kontrolky jsou dobře viditelné, ovládací prvky jsou logicky uspořádány a snadno dostupné. Aniž byste museli pouštět sériově montovaný multifunkční volant, můžete vyvolat informace o vozidle, přijmout příchozí hovory a změnit nastavení rádia. Kabina L je zvlášť vhodná na stavbu, pro cisternová a silážní vozidla, ale také pro přepravu zmrazených potravin, nápojů a stavebních materiálů.

 

Příjemné pracovní prostředí,
a to doslova


O příjemné klima na palubě nákladního automobilu MAN TGS se stará klimatizace s automatickou regulací teploty. Klimatizace pracuje velmi tiše a proud vzduchu je rovnoměrně rozdělován, aniž by vznikal průvan. K dispozici jsou naftová nezávislá topení s termostatem. Kromě toho je k dispozici nezávislá klimatizace, která udržuje teplotu na předvolené hodnotě, i když motor vozidla neběží.

Kabina C

Díky svým kompaktním rozměrům je kabina C první volbou v každodenní trakční dopravě. Mimořádně pohodlný je extrémně nízký nástup do vozidla, široce otvíratelné dveře a pohodlný průchod na stranu spolujezdce. Na přání jsou k dispozici dvě sedadla pro spolujezdce.



 

Výhody pro řidiče:

  • Nízká nástupní výška vhodná pro časté nastupování a vystupování
  • Pohodlný průchod na stranu spolujezdce
  • Nejlepší výhled dozadu a přehledné uspořádání místa řidiče (na přání okno v zadní stěně)
  • Optimální manipulace za stísněných podmínek díky malé vnější šířce (2 240 mm)
  • Vybavení s velkou hodnotou
  • Optimální ergonomie pro pracovní nasazení
  • Mnoho praktických odkládacích možností

Výhody pro podnikatele:

  • Nízká vlastní hmotnost, díky tomu vyšší užitečné zatížení
  • Nízký odpor vzduchu kvůli malé čelní ploše (nízká spotřeba paliva)
  • Flexibilní použití
  • Nízká celková výška vozidla pro speciální požadavky zákazníka
  • Dobré možnosti přestavby (chladicí agregát)

Malý krok pro řidiče

Velmi nízká nástupní výška kabiny C a jednoduchý průchod na stranu spolujezdce usnadňují řidiči každodenní práci.

 

Zádová výztuha

Také při dopravě na staveništi jsou mimořádně důležitá ergonomicky uspořádaná sedadla. V kabině TGM si můžete vybírat ze sériového ergonomického sedadla, vzduchem odpruženého komfortního sedadla nebo luxusního sedadla s bederní opěrkou a vyhříváním. Inovační klimatizované sedadlo v sedáku a opěradle vytváří proud vzduchu pro příjemný pocit tepla nebo svěžesti. Střední sedadlo je k dispozici na přání. O příjemné klima se starají výkonné vytápění, klimatizace s automatickou regulací teploty a na přání nezávislé naftové topení.

 

Nejlepší ergonomie

Stanoviště řidiče v kabině MAN TGM je novým etalonem díky kvalitním materiálům, dvoubarevné přístrojové desce a atraktivním dekoračním lištám. V případě volitelného multifunkčního volantu lze plynule nastavovat jeho výšku a sklon.

Aby řidič vždy dostával aktuální informace, mohou být na antireflexním LCD displeji na sdruženém přístroji zobrazovány různé provozní stavy. Zábava nebo zprávy: O dobrou náladu na palubě se stará nové volitelné rádio MAN Media Truck (MMT) Advanced s velkým barevným dotykovým displejem, Bluetooth, vstupem AUX a volitelným systémem MAN Soundsystem se subwooferem.

Dvojitá kabina

Kapitolou samou pro sebe je čtyřdveřová dvojitá kabina, ve které i ve druhé řadě cestujete jako v první třídě. Společně s dodatečnou zadní řadou se čtyřmi sedadly je v kabině místo pro maximálně sedm osob včetně řidiče. Na všech sedadlech se sériově montují tříbodové bezpečnostní pásy. Velké všestranné odkládací prostory pomáhají udržovat pořádek v kabině.





 

Výhody pro řidiče:

  • Největší vnitřní prostor oproti konkurenci, proto ani při plném obsazení nesedíte stísněně
  • Rychlejší nastupování a vystupování díky nízké nástupní výšce a rovnému průchodu na druhou stranu kabiny
  • Velkorysá nabídka odkládacích prostor, a to i na zadních sedadlech, pomáhá udržovat pořádek v kabině.
  • Centrální zamykání
  • Pomoc při nastupování a vystupování
  • Možnosti otevření dveří, i když zamrzly dveřní zámky

Výhody pro podnikatele:

  • Zboží a osádku přepravujete jedním vozidlem. Ušetříte další vozidlo, které nemusí jet na místo výkonu práce
  • Flexibilní použití
  • Zohlednění bezpečnostních a profesních předpisů
  • Zádová výztuha
  • Ergonomická kabina

Řídit uvolněně znamená řídit bezpečně. Proto jsou při dopravě na staveništi mimořádně důležitá ergonomicky uspořádaná sedadla. V kabině TGM si můžete vybírat ze sériového ergonomického sedadla, vzduchem odpruženého komfortního sedadla nebo luxusního sedadla s bederní opěrkou a vyhříváním. Nepřekonatelné je inovační klimatizované sedadlo, které v sedáku a opěradle vytváří proud vzduchu pro příjemný pocit tepla nebo svěžesti. Střední sedadlo je k dispozici na přání. O příjemné klima se starají výkonné vytápění, klimatizace s automatickou regulací teploty a na přání nezávislé naftové topení.

Bezpečný a spolehlivý

Bezpečnost Pokud chcete maximalizovat bezpečnost, musíte minimalizovat rizika. Nákladní automobily MAN jsou vybaveny inovačními technologiemi, díky kterým je každodenní použití co nejbezpečnější.

Bezpečnostní součásti v nákladním automobilu MAN TGM


Elektronický stabilizační program (ESP)

Elektronický stabilizační program (ESP) neustále kontroluje jízdní dynamické chování vozidla a automaticky zasáhne do řízení motoru a brzdového systému vozidla, pokud hrozí nebezpečí smyku nebo převrácení vozidla.

Vyrovnávací brzdění pomocí systému ESP při nedotáčivosti tažného vozidla

Vyrovnávací brzdění pomocí systému ESP při nedotáčivosti tažného vozidla

 Vyrovnávací brzdění pomocí systému ESP při přetáčivosti tažného vozidla

Vyrovnávací brzdění pomocí systému ESP při přetáčivosti tažného vozidla

Vyrovnávací brzdění pomocí systému ESP

Vyrovnávací brzdění pomocí systému ESP zabrání převrácení nebo vybočení (zalomení) soupravy.


MAN BrakeMatic®

O jisté chování při brzdění se stará inteligentní systém MAN BrakeMatic® s elektronickým brzdovým systémem EBS a protiblokovacím systémem ABS.

Pro nová vozidla MAN TG v provedení Euro je k dispozici další bezpečnostní systém: nouzový brzdový asistent EBA (Emergency Brake Assist). Konec kolony stojících vozidel na dálnici statisticky patří k situacím, které často vedou k najetí zezadu. Při jízdě v koloně je výhled dopředu omezen, brzdný manévr vozidel jedoucích vpředu je často až pozdě rozpoznán jako nouzové brzdění. Cílem asistenčního systému je v těchto situacích zabránit těžkým nehodám najetím zezadu nebo zmírnit jejich následky.

EBA reaguje jak na vozidla jedoucí vpředu, tak na pevné překážky. Pokud je detekováno nebezpečí kolize a řidič na varování nereaguje, systém EBA zahájí nouzové brzdění.

Svahová brzda jako rozjezdový asistent při použití v terénu

Svahová brzda usnadňuje rozjíždění ve svahu. Během doby, ve které přesunujete nohu z brzdy na pedál plynu, můžete pomocí tlačítka zachovat brzdový tlak a zabránit tak couvnutí vozidla.

Vyrovnávací brzdění pomocí systému ESP

Efektivita při přepravě: Program pro efektivní a udržitelnou mobilitu

Kdo se zabývá dopravní činností, jezdí i v obtížném terénu. To platí zejména tehdy, pokud se vozidla nemají pohybovat jen na silnici, ale také na nezpevněných cestách a v terénu, například ve stavebnictví a komunální dopravě, v protipožární ochraně a při živelných pohromách, v zemědělství a lesnictví. Společnost MAN nabízí pro tyto úkoly správné nákladní automobily s inovační technikou, příkladnou hospodárností a rozhodujícím náskokem v oblasti trakce.

MAN TGM – vstup do třídy efektivity MAN:

  • Vynikající manipulace díky nízkým nakládacím hranám.
  • Plně vzduchové odpružení s vysokým jízdním komfortem pro náklad a řidiče
  • Nově přepracovaná dvojitá kabina pro přepravu osob a nákladu
  • V Německu se neplatí mýto do hmotnosti 11,99 tun.

Pohon
MAN TipMatic®
Servisní smlouvy MAN
Balíčky efektivní mobility od MAN Finance
MAN Telematics®

Servisní smlouvy MAN dostupné po celé Evropě

Odborná údržba a profesionální opravy zvyšují bezpečnost a prodlužují životnost vozidla. V případě nutnosti servisu by na prvním místě měl být autorizovaný servis MAN, protože zákazníkům nabízí spolehlivý a kvalitní servis. Díky smlouvám o údržbě a servisním smlouvám MAN mají provozovatelé vozidel spolehlivost na své straně: mohou se soustředit na svůj hlavní obor činnosti, protože servis vyřídí společnost MAN. Aby byla vaše mobilita zajištěna i v zahraničí, servisní smlouvy MAN Comfort, ComfortPlus, ComfortRepair a ComfortSuper jsou nyní dostupné po celé Evropě. V závislosti na typu smlouvy může být i v zahraničí prováděna pravidelná údržba, zákonem předepsané kontroly nebo odstraňování závad vzniklých běžným provozním opotřebením vozidla. Regionální servisní stanice MAN se přitom postarají o všechna přání týkající se vozového parku zákazníka.

MAN Service: ComfortSuper

ComfortSuper je globálním balíčkem služeb: servisní smlouva zahrnuje pravidelnou údržbu včetně zákonem předepsaných kontrol a opravy opotřebených součástí motoru, převodovky včetně spojky, podvozku, převodky řízení, náprav, brzdové a elektrické soustavy. Kromě toho obsahuje další služby, například převzetí nákladů na odtah ve výši 1 500 eur společností MAN. Podle typu smlouvy mohou být volitelně přidávány další služby, jako je pneuservis nebo údržba nástaveb.

MAN Support: TeleMatics

MAN TeleMatics® je efektivním řešením pro řízení flotil, správu vozového parku a logistiku. Díky službě MAN TeleMatics® získají disponent a řidič více jistoty při plánování a podrobné informace o zakázkách a cestách. Vedoucí vozového parku může lépe řídit využívání flotily a správa vozidel se tak zjednoduší.

  Přihlásit